Gisteren, het Witte Huis aangekondigd dat president Biden professor Richard Revesz zal voordragen als administrateur voor het Office of Information and Regulatory Affairs (OIRA) in het Office of Management and Budget van het Witte Huis, een functie die vaak wordt aangeduid als ‘regulerende tsaar’. Het is, volgens sommige accounts, de belangrijkste overheidstaak die je misschien hebt misschien nog nooit van gehoord.
Dit is een langverwachte en vrij belangrijke aankondiging. OIRA is het kantoor van het Witte Huis dat toezicht houdt op de ontwikkeling en afkondiging van nieuwe federale regelgeving en ervoor zorgt dat federale agentschappen voldoen aan de toepasselijke uitvoeringsbesluiten over de uitgifte van regelgeving. OIRA zorgt er onder andere voor dat agentschappen adequate kosten-batenanalyses uitvoeren en rekening houden met de waarschijnlijke gevolgen van voorgestelde regelgeving, en dat de regelgeving van de agentschappen zo consistent is met het beleid van de overheid als de relevante statuten toestaan.
Gezien de verantwoordelijkheden van OIRA was Revesz altijd een voor de hand liggende keuze voor deze functie. Als voormalig decaan van de NYU School of Law en directeur van het American Law Institute wordt hij enorm gerespecteerd, en veel van zijn geleerdheid heeft zich verdiept in kwesties die centraal staan in de verantwoordelijkheden van OIRA. Hij was onder andere co-auteur van twee boeken waarin hij de kosten-batenanalyse progressief verdedigt (die ik heb besproken) hier en hier), en hij stichtte NYU’s Instituut voor Beleidsintegriteitdat zich richt op veel kwesties op het gebied van regelgeving, conferenties organiseert en rapporten produceert die de analytische argumenten voor agressievere federale milieuregelgeving ondersteunen.
Sommige voorlopige nieuwsberichten suggereren dat de nominatie van Revesz een triomf is van het ‘establishment’ over de progressieve vleugel van de Democratische partij. De Biden-administratie had blijkbaar overwogen een andere juridische academicus voor de functie, Vanderbilt-professor in de rechten Ganesh Sitaraman, een voormalig staflid van Elizabeth Warren die begunstigd door progressieven, maar wie kon er niet zeker van zijn de steun van alle vijftig Democratische senatoren aan te trekken. Het lijkt erop dat pogingen om vijftig stemmen te verzamelen voor een mogelijke Sitaraman-nominatie een reden waren voor de vertraging.
Ik was nauwelijks op de hoogte van de interne debatten, maar ik denk dat progressieve organisaties blij moeten zijn met de keuze van Revesz. Als het doel is om een OIRA-beheerder te hebben die een agressieve regelgevingsagenda ondersteunt, maar ook instanties zal dwingen om rigoureuze analyses uit te voeren en nieuwe regels tegen juridische uitdagingen te beschermen, zou het moeilijk zijn om het beter te doen. Ik vermoed zelfs dat als Revesz een jaar geleden in de positie was geweest, sommige inspanningen van de Biden-administratie in de rechtbank misschien beter hadden uitgepakt. Eén ding is zeker: degenen die de regelgeving van de Biden-administratie willen aanvechten, zullen het moeilijker hebben zodra Revesz is bevestigd.